Donnerstag, 10. Januar 2013

بخشی از سخنان شادروان محمد رضا شاه پهلوی در کتاب پاسخ به تاریخ


بخشی از سخنان شادروان محمد رضا شاه پهلوی در کتاب پاسخ به تاریخ
کشور من به شکوفایی فرهنگی‌ رسیده بود. به هر حال مخالفین من نشان دادند که قدرت آنها بیشتر بود، هر چند آنها علایق و اهداف متحدی نداشتند. عظیم ‌ترین قسمت مخالفین من در غرب شاید به سبب عدم آگاهی‌ و افکار نادرستی که در ذهن خود از ایران پرورانده بودند، بر علیه من به حرکت در آمدند. غربیها هیچوقت کشور مرا نفهمیدند. قرنهاست ما را نادیده گرفته‌اند. زمانی‌ که ما با آگاهی‌ جدید به دنیای نو رسیدیم، کشور ما را به عنوان تقاطع جغرافیائی جهان می‌دانستند. ما فقط نگهبان جاده تجارت آنها در شرق بودیم و یک کشور وحشی و بدون ارزش به حساب می‌‌آمدیم و جایگاهی‌ در واقعیات سیاسی جهان نداشتیم. من هیچ‌گاه به انکار واقعیات نپرداختم و از عدم درک امریکاییان و انگلیسیها در شناخت ایران به عنوان یک ملت مستقل ناتوان بودم. ما در ناحیه ژئوپولوتیکی خاصی‌ زندگی‌ می‌کنیم، زیرا روسیه همیشه در رویای قدیمی‌ خود برای دستیابی به آبهای گرم خلیج فارس بسر میبرد. جواب این سوالات آنطور که من فکر می‌کنم در عدم علاقمندی و درک غرب از تاریخ ایران و تجربه شکست خورده آن و فرق میان ایران قدیم و ایران نو میباشد.
پاسخ من به تاریخ می‌باید با تاریخ کشورم آغاز گردد. کشوری که سه هزار سال تاریخ و تمدن دارد و هنوز بخوبی شناخته نشده. من میل داشتم ایران را مدرن و پیشرفته وارد قرن بیستم نمایم. شاید سقوط ایران در آینده ابعاد گسترده‌ای بخود بگیرد و بدنبال خود کشورهای دوست و متحد را ساقط کند.


بر گرفته از کتاب "پاسخ به تاریخ

ایران پدر یادت همیشه جاودان

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen